Thursday, March 15, 2012

Pengguna Talifon Bimbit Lagi Bahaya Dari Merokok


Pengguna telefon bimbit boleh menjadi lebih merbahayakan kesihatan berbanding merokok, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) berkata.

Presiden CAP, SM Mohamed Idris berkata penyelidikan oleh memenangi anugerah pakar bedah otak Profesor Dr Vini Gautam Khurana dari Amerika Syarikat telah menunjukkan bahawa menggunakan telefon bimbit selama lebih daripada 10 tahun boleh menggandakan risiko kanser otak.

Prof Khurana, yang telah menerima 14 anugerah sepanjang 16 tahun yang lalu dan telah menerbitkan lebih daripada tiga dozen kertas kerja saintifik, telah menjalankan 15 bulan "kajian kritikal" link antara telefon bimbit dan tumor otak malignan.

Subjek dalam kajian itu ialah berat pengguna telefon mudah alih yang telah bergantung kepada telefon bimbit untuk sekurang-kurangnya 10 tahun. "Kajian terdahulu yang mendapati tiada bukti kaitan antara penggunaan mudah alih dan meningkatkan risiko kanser sering tidak mengandungi cukup jangka panjang pengguna telefon mudah alih dalam sampel kajian mereka," kata Mohamed Idris berkata.

Prof Khurana mendapati bahawa kanser mengambil masa sekurang-kurangnya sedekad untuk membangunkan.

"Insiden tumor otak malignan dan kadar kematian yang berkaitan akan dipatuhi meningkat di peringkat global dalam tempoh satu dekad dari sekarang, dengan masa yang mana ia mungkin terlalu lewat untuk campur tangan perubatan," kata Prof Khurana dalam laporan beliau.

Prof Khurana berkata tidak membunuh kira-kira lima juta orang di seluruh dunia setiap tahun, tetapi tiga bilion orang kini menggunakan telefon mudah alih di seluruh dunia dan bilangan itu semakin meningkat setiap hari.

Mohamed Idris berkata, kanak-kanak yang menggunakan telefon bimbit adalah pada risiko yang lebih tinggi kerana mereka lebih terdedah kepada radiasi berbanding orang dewasa.

"Ibu bapa tidak seharusnya membenarkan anak-anak mereka untuk menggunakan telefon bimbit dan pengguna harus menggunakan fungsi pembesar suara, supaya telefon itu diadakan lebih daripada 20cm dari kepala. Gunakan talian tetap apabila mungkin," katanya.

CAP juga menggesa Kerajaan untuk mengambil langkah sewajarnya untuk menangani hakikat bahawa telefon bimbit boleh mewakili bom masa kesihatan awam.

"Kerajaan perlu menggunakan media massa dan menjalankan kempen untuk mendidik dan memberi amaran kepada orang ramai daripada bahaya pendedahan radiasi daripada telefon bimbit," kata Mohamed Idris berkata.

0 comments:

Post a Comment