Thursday, March 15, 2012

Siapakah Orang Pertama Mencipta Komputer


Ed Roberts, pembuat komputer peribadi pertama di dunia.

Roberts menciptakan Altair 8800, orang komputer pertama biasa boleh a) memberi dan b) menggunakan di rumah masing-masing, tanpa mengambil seluruh bilik. Altair 8800 adalah juga platform Paul Allen dan Bill Gates yang digunakan untuk membuat program pertama mereka dan melancarkan Microsoft.

Di tengah-tengah jangkaan hampir-keterlaluan iPad dan potensi revolusi, ia bernilai mengingat bagaimana orang seperti Roberts mendapat ini benda komputer peribadi seluruh bermula.

Roberts mengasaskan Instrumentasi Mikro dan Sistem Telemetri (MITS) pada tahun 1970 untuk menjual kit roket model. Menjelang 1971, MITS bergerak di luar roket model dan mula membuat kit kalkulator elektronik. Projek seterusnya Roberts 'telah membuat kit komputer kos rendah yang pelbagai pelanggan yang luas mampu dan menggunakan. MITS selesai membina Altair 8800 akhir pada tahun 1974.

Perlindungan Elektronik Popular 1975 dengan Altair 8800

Mengikut piawaian hari ini, Altair tidak seksi. 439 $ membina-it-yourself komputer mempunyai paparan tiada dan telah dikendalikan oleh suis. Walau bagaimanapun, ia adalah satu penyimpangan yang radikal daripada komputer kerangka utama yang besar, kebanyakannya dimiliki oleh universiti, dan terbukti menjadi hit komersial. Oleh Ogos 1975, MITS menghantar lebih daripada 5,000 Altairs.

Bill Gates, mahasiswa Harvard pada waktu itu, dan Paul Allen, bekerja di Boston, melihat Altair 8800 dalam isu Januari Elektronik Popular 1975. Mereka berdua segera memutuskan untuk menjadi yang pertama untuk menulis program untuk mesin, dalam bahasa pengaturcaraan BASIC.

Satu-satunya masalah? Mereka tidak mempunyai akses kepada Altair sebenar 8800. Sebaliknya, mereka mencipta sebuah emulator ASAS yang bekerja pada komputer PDP-10 kerangka utama di Harvard.

Menurut buku Stephen Mantes tahun 1994 pada Gates, pasukan itu tidak lama lagi memanggil Roberts dan mendakwa mereka mempunyai program ASAS bersedia untuk melancarkan pada komputer Altair. Mereka pergi ke ibu pejabat MITS di Albuquerque, New Mexico untuk membentangkan produk mereka.

Ini adalah kali pertama mereka melihat Altair. Tanpa disangka-habisnya, kod yang ASAS bahawa mereka maju dalam simulator bekerja hampir sempurna dalam jangka pertamanya pada Altair sebenar. Sebulan kemudian, Microsoft diasaskan.

Roberts tidak melekat di sekeliling untuk revolusi komputer yang menyusul selepas itu. Beliau menjual MITS berpindah ke Georgia akhir pada tahun 1977, yang berdaftar di sekolah perubatan, dan pada tahun 1988 telah membuka firmanya sendiri perubatan di Cochran, Georgia.

Robert 'Altair merupakan komputer peribadi pertama massa rayuan, kos rendah, ciri-ciri kedekut. Ia adalah lebih kecil dan kurang berkuasa daripada kebanyakan komputer pada masa itu, tetapi jauh lebih baik sesuai dengan keperluan pengguna biasa.

0 comments:

Post a Comment